Godt designede sites i forskellige segmenter

Nu til dags foretager vi os ikke ret meget uden først at konsultere nettet. Hvis vi vil besøge et museum, går vi først ind på museets hjemmeside for at finde ud af, hvor det ligger, åbningstider, specialudstillinger, billetpriser m.m. Det er derfor af største vigtighed at hjemmesiden er overskuelig og giver os svar på vore spørgsmål og samtidig kan give os lyst til at få endnu mere at vide.

Et eksempel på dette er Museum Jorn, hvor kulørte bånd fører os rundt på de forskellige sider, uden at man nogensinde er i tvivl om, hvor man er og derfor meget nemt kommer tilbage til udgangspunktet netop på grund af farvesystematikken. I venstre side en kolonne med yderligere informationer delt ind i korte tekstafsnit understøttet af fotos. En lille hoppende figur på “find vej” -informationerne er et humoristisk indslag.

Når det gælder indkøb af tøj via webshop, er det også vigtigt med overskueligheden, således at man hurtigt kan få en idé om, hvilke kategorier af tøj, der tilbydes, f.eks. skjorter, t-shirts og poloer, men også hvilke størrelser og farver modellerne findes i. Dette kan faktisk lade sig gøre på kun en enkelt overskuelig side. På Motley Denim kan man lynhurtigt få et overblik ved at taste kategori, størrelse, eventuelt mærke, samt farve ind og man vil straks kunne se fotos af det man har valgt uden at det er sat sammen med andre beklædningsgenstande, hvilket gør siden meget enkel at betjene og orientere sig på og de affotograferede varer er meget tydelige at se på den hvide baggrund.

En helt anden vej har bladet Samvirke valgt. Hér kan man vælge en tro kopi af papirudgavenog bladre i den, som var det en rigtig papirudgave. Men man kan også vælge en mere mere “digital” model, hvor det er muligt at vælge sig ind på kategorier om madlavning, sundhed, tutorials og så videre. En side i konstant forandring, som en avis med levende billeder.